veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

”Fel” i prästbetyget – Ferenc Puskás ett aprilskämt

Publicerad 2016-03-17 12:07:00 i Allmänt,

Den ungerska stjärnspelaren i fotboll Ferenc Puskás fick aldrig lyfta VM-trofén, kanske berodde det på att han var född på fel dag! De flesta uppslagsverk som presenterar Ferenc Puskás har hans födelsedag som den 2 april 1927. Men Puskás avslöjande på ålderns höst för den ungerska journalisten Jenö Boskovics att han var född den 1 april 1927. Boskovics citerar Puskás:

"Jag föddes den 1:e och 2:e april" sade han. Faktiskt föddes jag den 1:e, men när min pappa kom för att se mig på sjukhuset, betalade han alla de pengar han hade till doktorerna och sköterskorna för att ändra datumen till den 2:e april. Han brukade upplysa alla: Min son skulle inte väcka löje för att han såg dagens ljus denna skämtdag. Så den 2:e nämns i alla mina officiella papper. Han var verkligen klok min pappa….. Sådan fader sådan son."
 
/Bertil Siberger

Ferenc Puskás, född den 1 april! Bilden har vi lånat från Wikipedia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela