veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Efon Ask – domaren med glimten i ögat del II

Publicerad 2016-03-04 15:24:00 i Människor jag mött,

Vid tidigare kåseri så berättade jag om min favoritdomare, domaren med glimten i ögat, Efon Ask. Här kommer ett par pärlor om hans förmåga att vara ”sträng” på planen men samtidigt ha spelarnas fulla förtroende.

Det var match i Växjö och Öster ligger dåligt till i serien och måste ta poäng. På läktaren sitter de legendariska fotbollsprofilerna Stig Svensson och sonen Tommy. I slutminuterna av första halvlek händer något. En Österspelare får bollen i motståndarnas straffområde, blir tacklad och faller omkull. Hemmapubliken reagerar kraftigt och skriker naturligtvis STRAFF, men Efon har en annan uppfattning och blåser slut på första halvlek.
Båda lagen och Efon går ut mot spelargången där Stig och Tommy Svensson sitter
Tommy vänder sig mot Efon och undrar förtvivlat: ”Hur kan du undgå att blåsa för en så solklar straff?” och tillägger ”att det tycker min far också”.
Efon tittar bara på honom och säger: ”Jaså, och va´ tycker din mor då?

Jag fick äran och glädjen att intervjua Efon en härlig vårdag 2008 på Kronprinsens konditori i Malmö. Efon bodde i huset och var som vanligt välklädd i snygg skjorta, blazer och byxor. Det var svårt att tro att han hade fyllt 70 i början av året. Efter mumsade på kanelbullar och ett par koppar kaffe, fick jag följande historia om min gode vän och fotbollskamrat Ingvar Svahn.

”Det var så här, jag hade en match i något som kallades Öresundsserien. Det var danska lag med i den serien och de var inte vana vid det fysiska och snabba spelet. Högerbacken hade blivit ordentligt uppsnurrad av Svahn ett flertal gånger, och Svahn blev så småningom bryskt hanterad av den danske backen. Ingvar, denna härlige spelare som sällan tappade humöret och inte brukade säga någonting, blev trött på allt sparkande, så han sprang fram till mig och frågade: ”Ser du inte, jag får inte en frispark med mig”, och jag svarade: ”Du har fått din ranson” Men Svahn fortsatte att tjata lite grann och så blev det halvtid och jag tänkte göra en rolig grej av det hela. Svahn var ju inte den typen som protesterade överhuvudtaget så jag tänkte göra honom lite funderad, så jag tog med mig en tia ut i halvlek och sa till Svahn:
”Hej, här du en tia Ingvar”.
”Varför då” svarade en förbryllad Svahn.
”Du skall väl för f-an inte döma gratis”, blev mitt svar, ”så här har du en tia.”

Den snälle Ingvar ”bråkade” aldrig mer efter denna episod med Efon och ej heller med någon annan domare, men han berättade också gärna om denna speciella historia.

/Bertil Siberger

Illustration från rysk bok 1971

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-03-07 09:57:38

T.o.m. namnet Efon var ju kul! Kommer ihåg en domare, som ofta dömde Degerfors på Stora Valla. Han såg ilsken ut, var liten och tjock med röd ansiktsfärg, men verkade ha glimten i ögat. Tror han hette Isaksson från Borås, men är långt ifrån säker. Någon som vet?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela