veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Två stora fighters i boxningsringen + Efterlysning!

Publicerad 2016-02-15 09:44:00 i Minnesvärda evenemang,

På 1950 och 1960 talet var jag mycket intresserad av boxning,
följde det mycket via tidskrifterna Rekordmagasinet, All Sport
samt amerikanska The Ring.

Har sett två proffsboxningsmatcher på plats genom åren.
Den 28 december 1956 såg jag tungviktsduellen mellan Ingemar Johansson och engelsmannen
Peter Bates i Mässhallen i Göteborg. Ingemar vann på ko i andra ronden.
”Ingo” satte sin EM titel på spel här eftersom det var första matchen efter segern mot italienaren
Franco Cavicchi 30 september 1956 i Bologna där EM titeln säkrades.
Den andra matchen jag såg kommer jag ihåg, mest på grund av att jag var äldre till åren då.
Matchen ägde rum nyårsdagen 1966 då jag och min barndomskompis infann oss i KB-Hallen i Köpenhamn och såg den lätta mellanviktsmatchen mellan europamästaren italienaren Bruno Visintin och Bo Högberg.
Bosse vann matchen på teknisk knock out i sjätte ronden och blev därmed europamästare mellan 1 januari och 11 februari 1966.

Arrangör var den kände danske promotorn Mogens Palle.
Det som var stor skillnad mot matchen 10 år tidigare på grund atmosfären i KB-Hallen det vill säga
öldrickandet och cigarrdofterna samt alla kritstrecksrandiga kostymer på de flesta av
herrarna.

Hallen brann tyvärr ner år 2011, orsaken okänd för mig.
Bosse förlorade titeln 11 februari samma år i matchen mot fransmannen Yolande Leveque i Stocholm.
Det hemska var att käken på Bosse slogs av i första ronden trots skadan fortsatte
matchen tyvärr i femton ronder. Bosse blev nedslagen fyra gånger och fransmannen
vann på poäng. Man kan undra över boxningens berättigande.

Bo Högberg 1938 – 2005
 
Viktklass Lättvikt samt lättmellanvikt
Representerade som amatör göteborgsklubbarna Hisingens BK
och BK Defence.

Meritlista

SM Lättvikt 1956 Hisingens BK
SM Lätt mellanvikt 1961 BK Defence
SM Lätt mellanvikt 1962 BK Defence
Landskamper 7
Professionell 1962 - 1973. (I praktiken slutade han 1968).
43 matcher.
36 segrar (25 på knock out)
6 förluster
1 oavgjord

Europamästare i lätt mellanvikt 1 januari – 11 februari.
Mycket tråkigt drabbades Högberg av sjukdom och gick bort alldeles
för tidigt. Vila i frid.

I mitt liv har jag haft glädje av att känna mycket kända
amatörboxare för när man var ute och dansade så fanns
det ofta personer som var mest ute för att mucka gräl
med andra gäster, men när dom visste att man var ”tjenis”
med dessa killar, så var dom nästan som en bodyguard
för mig. Tack i efterhand.

/ Hans-Göran ”Hasse” Ohlsson
 

Efterlysning!

Jag har en efterlysning om någon har historiska

uppgifter om boxningsklubben BK Defence, i så fall skriv detta i

kommentarsfältet.

Tack på förhand!


Den klassiska och troligen allra mest kända bilden av Ingemar ”Ingo” Johansson

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela