veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Med ”Pigge” följde ”di blåe”

Publicerad 2016-02-24 13:31:00 i Minnesvärda evenemang,

Av de omtalade krigsvintrarna var 1941-42 den mest strapatsrika. Min far var beredskapsinkallad under ett halvår just då. Han var ”skogsmatros”, d v s kustartillerist i flottans mörkblå uniform. Placeringen var på Aspö i Karlskrona skärgård. Ellenabben och Aspöberg var de kända batterinamnen.

På ”luckan” fanns två unga fotbollsspelare, ”Pigge” Sandberg i Malmö FF och Allan Ek i Landskrona BOIS. Med tiden mognade intresset för fotboll och 1943 hörde far och jag när Sven Jerring refererade landskampen Sverige – Schweiz. Matchens enda mål gjordes av just ”Pigge” Sandberg till min fars stora glädje! Skulle man få se denne matchvinnare live?

I juli 1945 var vi på ”lille-semester” några dagar i Malmö. Torsdagen den 12 juli köpte jag pliktskyldigt Rekordmagasinet i en tobaksaffär vid Fridhemstorget. Besviken över att det ”bara” var Trollhättans IF som lagbild, gick snabbt förbi. Det pratades fotboll i affären och jag fick veta att ”MFF spelar ikväll på Idrottsplatsen”!

Första omgången av Skånes DM startade och Malmö FF ställdes mot IFK Trelleborg. Min kusin och jag tog oss från Fridhemstorget med spårvagn till Idrottsplatsen, vi skulle se ”Pigge” och Malmö FF. Matchen slutade 6 – 0 (3 – 0) till allsvenskarna och ”Pigge” gjorde tre ”baljor”!

Publikintresset var stort, hela 2262 hade löst entré denna fina sommarkväll. MFF-laget såg ut såhär:
Helge Bengtsson; Hans Malmström; Erik Nilsson; Kjell Rosén; Sture Mårtensson; Ingvar Gärd; Sven Hjertsson; Börje Tapper (1), Gustaf Nilsson (1), Carl-Eric Sandberg (3), Stellan Nilsson (1).

Något om Car-Eric ”Pigge” Sandberg:

Född i Svedala 1919-01-13
Avliden 2000-09-27

Allsvenskan, Malmö FF 157 matcher / 31 mål (1938 – 47)
SM-guld och Cup-guld 1944

A-landskamper 4 / 1 mål (1943 - 45)

/Alf Braun

Malmö FF som Cup-vinnare 1944-10-01. Bilden hittade vi i Rekordmagasinet nr. 40 1944

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela