veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Idrottsåret 1958 som Per-Axel minns det

Publicerad 2015-09-09 11:18:00 i Idrottsåret 1958,

1958 var nog Sveriges bästa idrottsår, i konkurrens kanske med 1912 då Sommarolympiaden hölls i Stockholm.

Året inleddes med Skid-VM i Lahti – Finland. Kommer ihåg när jag första gången kom till Lahti, hur jag reagerade för vilket dominerande intryck skidbackarna gav. Efter en trevande start – ”bara brons på 15 km” – kom Sixten Jernberg igång och grundlade segern i stafetten på första sträckan. På 50 km slutade Sixten 30 sek. före ”huvudfienden” Hakulinen, som var storfavorit på hemmaplan. Men Sixten gjorde sitt eget lopp och vann före Hakulinen.

Sedan kom Handbolls-VM, som för min del var premiär för sport live i TV. Såg finalen hos en skolkamrat i vars hem var införskaffat en ”TV-maskin”. På den tiden var en av de stora i svenska laget – Uno Danielsson. Jag var sedan arbetskollega med Uno under många år på Åkerlund & Rausing i Lund.

Fotbolls-VM blev ett stort genombrott för idrott i TV. Själv tog jag realexamen 1958 och fick i present av min far biljetter till matcherna i Malmö. Det var naturligtvis en stor upplevelse att se dessa matcher på plats med fullsatta läktare.

Ingemar Johansson lade grunden till sin VM-match genom att besegra Eddie Machen på Ullevi inför 53614 åskådare.

Ulf Schmidt och Sven Davidson vann dubbeln i Wimbledon. Detta var första svenska segern i denna turnering.

Kate Jobson – från Varberg – blev EM-mästare på 100 m fritt.

Friidrotts-EM hölls också Sverige – Stockholm. Richard Dahl tog guld i höjd – Stig Pettersson blev bronsmedaljör. Dan Waern blev silvermedaljör på 1500 meter.

/Per-Axel Olsson
 
Uno Danielsson från Lugi gör mål under finalmatchen i handbolls-VM Sverige - Tjeckoslovakien. DDR 1958-03-08.

Kommentarer

Postat av: Sven

Publicerad 2015-09-15 10:32:23

Ja, 1958 var ett idrottsår att avnjuta!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela