veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Försvunna klubbar som jag saknar

Publicerad 2015-09-22 14:57:00 i Försvunna klubbar,

Ja, försvunna är inte de två klubbar i fotbollsvärlden som är närmast mitt hjärta, men lång ner i seriesystemet jämfört med när de var som bäst.

Första laget är IFK Malmö, som jag ”ärvde” av min far som var ”gul”. Han tog med mig när jag var en liten ”påg” till idrottsplatsen i Malmö. På den tiden – slutet av 40-talet och 50-talet – spelades nästan alla matcher 13.30 på söndagen. Efter matchen mötte min mor och min lillasyster oss utanför idrottsplatsen och vi gick gemensamt till Margarethapaviljongen för att dricka kaffe och lemonad samt inmundiga bakelser.
Resan utför började i slutet av 60-talet, och med några avbrott har resan neråt gått konstant för IFK Malmö.

När engelsk fotboll kom till oss genom Tipsextra / Lars-Gunnar Björklund blev mitt favoritlag Leeds United. Lustigt nog spelade Leeds i gula tröjor. Men det var inte den detaljen som var avgörande för mitt val utan det faktum att Leeds spelade en bra fotboll. Stora profiler som Billy Bremner, Peter Lorimer, Allan Clarke bland många andra. Under senare år har Leeds åkt ner i andra divisionen, och för en tynande tillvaro i nedre halvan.

/Per-Axel Olsson
 
IFK Malmö möter Halmstad IS 1963-08-04.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela