veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Året 1958 – minnen från Hans-Göran ”Hasse” Ohlsson

Publicerad 2015-09-23 11:01:00 i Idrottsåret 1958,

Som ung skolpojk och dessutom idrottsentusiast var detta år det bästa idrottsåret i mitt liv!

Tänk på alla stora arrangemang t. ex. VM på skidor i Lahti, VM i handboll där herrarna blev världsmästare, VM i fotboll i Sverige, Wimbledon tennisen där Davidson / Schmidt vann dubbeln, EM i friidrott i Stockholm, och titelmatchen i boxning I. Johansson – E. Machen. Om jag glömt någon framgång så förlåt mig.

Mina två främsta minnen är VM 1958 i Sverige.
Jag såg en match på arenan Nya Ullevi som tillkom för detta arrangemang.
Matchen spelades den 8 juni mellan England och Sovjet och slutade 2-2 (0-1) inför 49.348 åskådare.
Det var otroligt att se de stora spelarna. Lev Jasjin, Jurij Voinov i Sovjet samt B. Wright, T. Finney och J. Haynes i England.

Försäljningen av TV-apparater ökade fantastiskt detta år p g a VM, en del handlare visade dessutom matcher i skyltfönstret för dom som inte hade tillgång till TV.
Det kan nämnas att grupperna i VM lottades i det populära TV-programmet ”Stora famnen” som denna lördag döptes om till ”VM famnen”. Programledare var den populära Lennart Hyland.
VM fanfaren skrevs av allsångsledaren Egon Kjerrman.

På den tiden samlade jag också Alfabilder som utgav ett litet kort på spelarna, och vid dubbletter bytte man med sina kompisar. Pastillen var inte god trots att det på askarna stod Välsmakande – Välgörande. Priset var visst 25 öre.

Varje Torsdag var det en fröjd för då utkom min favorittidning Rekordmagasinet med dess lagbilder på VM-lagen.
VM-finalen var oförglömlig, såg matchen hos mina kusiner på TV. Vi barn satt på golvet minns jag.

Trots alla arrangemang var det största ögonblicket för mig den 19 oktober där jag som åskådare såg matchen IFK Malmö och mitt favoritlag sedan mitten på 1950-talet ”Kamraterna” från Göteborg.
Matchen var avslutningen på mammutallsvenskan 1957 / 58. ”Kamraterna” behövde bara spela oavgjort för att vinna serien.
Malmö tog ledningen med 1-0 och missade dessutom en straff medan ”Kamraterna” slog in sin straff i 2:a delen av matchen genom ”Bebben” Johansson.
IFK vann serien på målskillnad och min glädje var total, det var 18 år sedan sist!
Alla dessa spelare i laget var mina idoler, för att nämna några ”Fölet” Berndtsson , Owe Ohlsson, ”Bebben” Johansson, ”Tidan” Johansson, Lennart Nilsson, Åke Norén, P O Hansson samt Holger Hansson med flera.
Som kuriosa deltog i truppen också Nils Ekeroth som samma år blev världsmästare i handboll.

Detta var också då min musiksmak förändrades. Min stora idol var Elvis och den första låten jag hörde med honom var ”Tutti Frutti” på en stenkaka.
Sedan fick man ibland en EP-skiva eller singel i present och de två jag minns var Carolina Moon / Stupid Cupid med Connie Francis samt Jailhouse Rock och King Creole med Elvis.
Morsan och farsan var inte så intresserade av min musiksmak utan dom lyssnade till Volare med Dean Martin och Come Prima med Marino Marini.

Kan nämnas att charterresorna tog fart detta år bl.a. till Rimini, Riva del Mallorol, vilket också överöste Sverige med italiensk musik. Detta år inspelades också en VM-skiva med Lennart ”Nacka” Skoglund. Låten fick namnet ”Vi hänger med”.

Nåt som jag inte tycker om idag att jag ibland ville ha Brylcreme i håret.

/Hans-Göran Ohlsson

( Bilden har vi med tillstånd lånat från http://www.ordbanken.se/ )

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela