veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Autografjakt med anilinpenna

Publicerad 2015-10-08 09:30:00 i Människor jag mött,

Fakta
Datum: 1947-09-27
Plats: Kristianstads Ip, publik 700 bet.
Match: IFK Kristianstads ”Slocknade stjärnor” – Hälsingborgs IF ”Guldlaget” 1-4

Hälsingborgs IF var länge Skånes dominerande fotbollsförening med fem allsvenska guld: 1929, 1930, 1933, 1934 och 1941. En lördagseftermiddag, i en handbollsfrälst stad, fick publiken se en rad kända och meriterade spelare. Trots en naturlig ”ringrost”, blev tillställningen underhållande och minnesvärd eftersom guldgossarna bjöd flitigt ur sina finessrika register.

Efter matchen inväntade vi autografjägare det gyllene tillfället att komplettera våra innehav med fotbollsadel. De omklädda spelarna hamnade efterhand på kafeterians sittplatser och jakten kunde påbörjas. Charles Brommesson, ”Indianen” Lindberg, Arne Johansson, ”Krassi” Persson, Knut Kroon och ”Lille-Gunnar” Olsson etc. både skrev och raljerade i skönt gemyt.

Allt var frid och fröjd när jag upptäckte att huvudobjektet saknades. Varför uppenbarade inte målvaktslejonet ”Sigge” Lindberg sig? Men jag hittade honom, helt sonika han ”fastnat” i duschen. Jag närmade mig försiktigt den reslige 50-åringen. ”Hej min lille påg” sa ”Sigge”, som anade mina avsikter. Så fick jag hans namn på pränt och att anilinpenna använts syns fortfarande.

/Alf Braun

Sigge Lindbergs anilin-autograf i blocket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela