veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Super-Weekend med Svenska Spel 1997

Publicerad 2015-12-11 10:28:00 i Minnesvärda evenemang,

I Februari månad hade jag 10 rätt på stryktipset som gav 68:- och när jag skulle hämta vinsten i Tobaksaffären Kronetorpsgatan, Malmö sade Lena, affärsägaren, - Det är ju du Lasse som vunnit Weekendresan.

Hon ringde till Spelbolaget , att jag kommit och berättade om mig samt fick order om att inte betala mig, det skulle ske senare.

Så fick jag brev om resan, biljett med SAS från Sturup till Arlanda.

Fredagen 14 April, en blåsig dag anlände vi till Stockholms flygplats och samlades för bekantskap c:a 150 personer, samt utrustades med jackor och T-shirts för gemensam klädsel.

Första resan gick till Düsseldorf där vi inkvarterades på lyxhotell med egna rum.

Ledare var ”Peppe” Eng, Lars-Gunnar Björklund, Ralf Edström, Ronny Hellström och Stig Fredriksson.

Så åkte vi till Bajer Leverkusen för match mot Karlsrue.

Innan matchen intog vi middag på bra restaurang under trevliga former när killen mitt emot på bordet reser sig upp. Han var finlandssvensk från Köping och säger:

- E häär någon fråån Karlstad?
- Nej, varför frågar Du om det?
- Haatar folk från Karlstad och dom ska ha på truuten!

Tystnaden blev total och så även förvåningen innan någon tog till orda igen.

Killen intog bara öl och sprit utan att äta så han var ganska packad. Staben tog honom sedan i kragen och förklarade att det var fotbollsresa och inte fylleresa. Under matchen somnade han och bars in på hotellet mellan två av gruppen. Där var stor galaafton med damer i balklänningar och herrar i smoking och dom tittade stort.

Matchen vanns av Leverkusen med 3 - 0. Under färden med tre bussar tillbaka till hotellet kunde vi se Haleys komet tydligt.

Väl framme hade vi samling till mat dryck och genomgång av matchen.

Nästa dag var resans mål London. På flygplatsen sa jag till Lars-Gunnar att planet som vi åkte var postens plan tillhörande FaloonAir som gick med post mellan Malmö och Stockholm på natten och jag körde ut sisten till Sturup på kvällen. Ah fan, är det ditt plan? sa han. (Fotnot: 43 år på Postverket.)

Så landade vi på Stansted i London för transport till södra London. Hotellet var inte något i klass med det tyska, toaletten på mitt rum funkade ej.

Matchen på Loftus Road var mellan Qpr - Grimsby 3 - 1 i andra ligan. Vi skulle sett Tottenham men där var utsålt men det var ändå en bra match.

Efter kampen var det middag på hotellet och ånyo genomgång av vad vi sett. Senare på kvällen blev det besök på kvarterspub. “Peppe” och jag satt bredvid varandra på planet och han bjöd mig på “Londin Pride” öl som även finns på “Bishop Arms” vid Savoy, Malmö, och berättade han också hade anknytning till Malmö för hans pappa bodde i Kronprinsen, 10:e våningen.

På söndagen avfärd från London för arriving Malpensa, Milano. Vi inkvarterades på bra hotell i Como, den vackraste plats man kan tänka sig med sjö och berg med båtar seglande. Efter samkväm på uteservering tog vi så dom tre bussarna till Giuseppe eller hellre San Siro för mötet mellan Inter - Milan AC. Mycket bengaler och fruktansvärt liv på läktarna framför allt Milans anhängare då dom förlorade med 3 - 1. Inter segrade rättvist. Milans fans kastade bengaler mot sin egen målvakt som om det var hans skuld till förlusten. Det tog tid innan vi kunde embarkera bussarna, det var fullt upplopp utanför.

När vi så anlände till Como blev det fest och genomgång av matchen. Så mycket vitt italienskt vin har jag aldrig sett och det skulle drickas upp och över halva natten var gången innan det tog slut. Det var ju sista natten med gänget. Under tiden som stämningen ökade p.g.a. vinet sade en medelålders man:
 
- Pojkar, pojkar, jag tycker Ni svär en hel del, det hade Ni inte gjort om Ni såg mig i min dagliga skrud.
- Vem fan är du? sa en göteborgare. Jag tittade på honom och tyckte jag sett honom i TV.
- Vänta nu är Du inte något högt inom kyrkan?
- Biskop i Umeå, sa han.

Det var hans dotter som vunnit resan men gav det till sin fader i present.

Vi var en samling rätt bakfulla av vinet som tog resan tillbaks till Sverige och Arlanda.

Eftersom vi var nio skåningar fick vi resa med planet ner till Sturup i stället för SAS och när jag talade med en söt värdinna, besättningen var densamma hela resan, berättade hon vem hon var, dotter till en av mina kvinnliga kollegor.

Resan var värd 25000:- och alla deltagare fick valuta för pengarna, helt fantastiskt, och så kan avslöjas köpingsfinnen var nykter resten av resan. Han insåg väl fadäsen, och jag fick mina 68:- insatt på konto.

/Lars Agnfelt

Lars-Gunnar Björklund – här som programledare för ”Supersvararna” – en av ledarna under resan. Bilden har vi lånat från SVT Öppet Arkiv.

Kommentarer

Postat av: Marcus Marcusson

Publicerad 2015-12-21 14:23:33

Plaggen som Lars och de andra resenärerna utrustades med!

• http://carlotta.malmo.se/carlotta-idrm/web/object/304036

• http://carlotta.malmo.se/carlotta-idrm/web/object/304168

• http://carlotta.malmo.se/carlotta-idrm/web/object/304167

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela