veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

En landshövdings kommentar

Publicerad 2015-12-22 17:25:00 i Människor jag mött,

Artikelförfattaren hade problem med synen som målvakt i MFF:s representationslag i början av 60-talet, eller som Håkan Malmström skrev: ”Bertil var helt otrolig på närskott, där tog han allt, men stunden senare var han sämre än Sjölundas reservmålvakt och kunde släppa in långskott som med dåtidens språkbruk kallades tösalyror.”

Jag hade ett val att fortsätta att släppa in långskott för diverse Skåneklubbar som kontaktade mig, eller läsa vidare. Jag valde det senare, för långskott i Bjuv är lika svåra som långskott på Malmö Stadium. Jag läste till maskiningenjör på Malmö Tekniska Gymnasium och examinerades 1965. Började på Alfa-Laval i Lund som produktionsingenjör och livet gick vidare.

Någon på Alfa Laval hade upptäckt att jag hade spelat allsvensk fotboll och ville att jag skulle representera företaget i korpen. Icke sa Nicke, spelar inte som målvakt på elvamannaplan, men svaret jag fick var att vi spelar på sjumannaplan. OK blev svaret, för på sjumannaplan är det bara närskott, min specialitet.

En härlig sommarkväll skulle vi möta Råbyskolan, en skola som tog hand om unga kriminella ungdomar. Det speciella var att i Lund fanns en niomannaplan (!) som bestod av ”stora” mål. Rektor på Råbyskolan var Bertil Göransson som sedermera blev en omtyckt landshövding i Malmöhus län, och Göransson var dessutom lagets naturliga lagledare. Jag hade träffat Bertil tidigare eftersom han var en sann MFF:are.

Han tittade på mig och frågade / konstaterade: ”Hej Bertil, jaså du är målvakt” och jag svarade, ”Ja, jag har målvaktströjan på mig”. Den sedermera landshövdingen vände sig om till sina smått kriminella fotbollsspelare med följande kommentar: ”Grabbar, skjut långskott på den djävulen för han är närsynt”.

Men som som den gentleman han var kom han fram efter matchen och bad om ursäkt angående sitt ordval, varför jag svarade:

”Med sådana vänner behöver man inte några ovänner!”

/Bertil Siberger

Landshövding Bertil Göransson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela