veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Efon Ask – domaren med glimten i ögat del IV.

Publicerad 2016-11-02 10:13:00 i Människor jag mött,

Vid tidigare kåseri så berättade jag om min favoritdomare, domaren med glimten i ögat, Efon Ask. Här kommer ett par pärlor om hans förmåga att vara ”sträng” både på plan och utanför, men samtidigt ha spelarnas och tränare fulla förtroende.

När jag nyligen spred ett par historier om Efon, så fick jag denna av min gode vän, SFS-medlemmen Roland Jonsson.

Efon dömde en match där GAIS var ett av lagen, och den legendariske Bosse Falk hade invändningar mot alla domslut (i vanlig ordning), som var emot GAIS. När det blev en frispark nära GAIS avbytarbänk gick Efon och satte sig på GAIS-bänken och yttrade följande:

Du har rätt Bosse, man ser mycket bättre härifrån!

Efon Ask

Vid ett annat tillfälle så gick GAIS-backen Lallo Fernadez i närkamp med en motståndare som faller inom straffområdet. Då ropar Lallo Fernadez så att det hörs över hela Gamla Ullevi.

-Det är INTE straff.

Varpå Efon Ask blåser av spelet, stegar fram, pekar mycket bestämt med hela handen på straffpunkten.

-Bra Lallo, jag var lite osäker där.

På tal om GAIS så kan jag inte undanhålla er ett par Sten-Åke Cederhökare. Vid ett tillfälle var han ute och cyklade och passerade Gamla Ullevi och där stod tre cyklar utanför entrén. Då tänkte Sten-Åke. Jaså, GAIS har hemmamatch.

 

Vid ett annat tillfälle tänkte han att se en match med GAIS som hemmalag, så han ringde till GAIS kansli och frågade.

-När har GAIS nästa hemmamatch? Svaret kom snabbt.

-När kan du komma.

Ja, det är inte lätt att vara en makrill!

Sten-Åke Cederhök

/Bertil Siberger

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela