veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Mitt möte med boxaren John Nilsson

Publicerad 2016-01-11 15:07:00 i Människor jag mött,

John Nilsson föddes 3 aug. 1925 i Malmö Han kallades den skånske slagbjörnen och var väldigt
populär I Malmö – ja i hela Sverige – på 40-talet.

 

Som ung grabb på 50-talet spelade jag dansk kägel i Rödlökens biljardhall vid Möllevångstorget.
En dag kom två män in och stannade och tittade på mitt spel och berömde mig. Den ene ville spela
mot mig. Jag sträckte på mig och sade okej. Han presenterade sin kompis, som John Nilsson
boxare. Framför mig stod en kraftig man med lätt darrande händer. Naturligtvis slutade matchen
med att jag förlorade stort. Jag var emellertid stolt över, att ha fått träffa en levande legend.

 

John började som målvakt samt brottare i Enighet Malmö, men gick sedan helt över till boxning.
Som 14-åring vann han en uppmärksammad match. Efter en hel del vunna matcher som amatör
blev John 19-år gammal professionell 1944. John Nilsson vann 12 av sina 17 proffsmatcher. Den
mest berömda matchen gick mot Olle Tandberg 1946, då han fick ge upp i 9:e ronden. Han mötte
även blivande världsmästaren Freddie Mills och förlorade. Under sin proffskarriär hade han bl.a.
Edwin Ahlkvist som promotor. Vid 23 års ålder fick John en nervskada med känning resten av sitt liv.
John Nilsson dog 18 nov. 2007.

 

/Jan Anderlund

 

John Nilsson går match mot Tom Reddington och vinner på Knock Out i 10:e ronden inför 9.000 åskådare. Malmö IP 1946-07-07.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela