veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Efon Ask – domaren med glimten i ögat del I

Publicerad 2016-02-11 17:19:00 i Människor jag mött,

Under min aktiva tid som målvakt från pojklag till elitfotboll, blev jag ”dömd” av ett flertal domare. Inte så att jag blev utvisad eller varnad, utan de bara fanns på plan enligt reglerna. En del var berömda, en del var hyggliga. Bland de ”berömda” fanns Gunnar Dahlner, som varit domare under OS i London 1948 samt VM i Brasilien 1950. Artikelförfattaren hade den stora äran att som pojklagsspelare, med början som 13-åring i MFF:s pojklag, bli flöjtad av Dahlner. Denna hedervärda domare hade med ålderns rätt begränsat sitt rörelsemönster till planens mittcirkel och vi väldisciplinerade ungdomar vågade aldrig protestera mot Dahlners ibland egendomliga avblåsningar för offside. Vid en tidig söndagsmatch på Malmö IP blev Rolf Eriksson felaktigt avblåst för offside och vid pausvillan kommenterade han.
- ”Hur f-n kan han se att det är offside när han står i mittcirkel”.
Då kom kommentar från en av våra spelare.
- ”Hade han lämnat mittcirkeln så hade det blivit en helt annan sport, orientering.
Samma uppfattning om Dahlners begränsade utflykter hade kommentatorn Kurt "Alex" Alexandersson vid ett tillfälle på Malmö IP, när han informerade publiken att cirkeln runt mittpunkten var Gunnar Dahlners och därför kallades mittcirkeln för domareringen.
Vid något tillfälle, kanske vid flera, så frågade min hustru mig om jag någonsin sett någon bra domare?
- ”Ja” sade jag, ”Efon Ask”

Efon Ask hade som valspråk att en frispark är en frispark och märkvärdigare än så är det inte. Han föddes den 12 januari 1938 och växte upp i Hörup nära Tomelilla som yngste barn bland tio syskon. Efter fotbollspel i hemtrakterna kom han till Malmö 1968 och började spela fotboll i Bulltofta och Balkan. Knäna började krångla och intresset för domarjobbet vaknade. Sten ”Taxi” Jonsson, lokal Malmöprofil i otaliga sammanhang, utrustad med en rejäl kroppshydda, dömde en match. Efter en missad jätteoffside påpekade Efon att ”Taxi” eventuellt skulle röra sig utanför mittcirkeln (”domareringen”) någon gång. Han svarade att ”pröva själv, det är inte minsann inte så lätt”. Sagt och gjort. Efon anmälde sig till en kurs för den i domarsammanhang legendariske Gösta ”Bräda” Persson (som jag själv hade äran att prata ”domarhistorier” med i slutet av 80 talet).
-Jag debuterade på seniårnivå sa Efon med en träningsmatch mellan Almhögs Vingar och Eriksfält och kommer aldrig att glömma det. När jag kom dit frågade de hur länge jag dömt. Jag svarade ”fem år.” ”Men vi har aldrig sett dig förut, sa dom,”då får ni uppleva det i dag” svarade jag.”

Om domaren Efon som kunde prata med vissa spelare på deras språk och med andra spelare på ”latin”, måste det finnas många historier om, och det gör det. Den mest kända kan berättas hur många gånger som helst och lyder enligt följande.

Strandvallen i Mjällby. Matchen, Mjällby-Sleipner i division två, den näst högsta serien. Mjällbys Sven-Bertil Andersson blev heligt förbaskad på Efon efter en situation. Han skrek ” ser du inte kan du lika gärna kasta pipan åt helvete”. ”Menar du allvar?” frågade Efon och kastade iväg visselpipan. Sven-Bertil såg ut som en fågelholk och sa, ”hur ska du göra nu? Du kan ju inte blåsa mer”, och Efon svarade. ”Håller du käften resten av matchen ska jag hjälpa dig” och tog upp en reservpipa han hade i fickan!

Följande historia finns i diverse versioner. Bland annat läste jag ett blad från Värmland om en inhemsk domare, men som ärlig journalistik så refererades det att historian var nog hämtad ifrån Skåne. När Helsingborgs Idrottsmuseum gav ut den roliga och läsvärda bok, ”Å då sa jag till domar`n…!” så heter domaren Hans ”Höna” Hansson, men vid intervju 2008 med Efon berättade han att det var han som var domare till följande historia.

Det var match i "gamla" division I mellan Mjällby och Myresjö. Mjällby hade hemmaplan och det var mycket jämt i serietoppen, varje poäng var ytterst viktig. En bit in i andra halvlek vid ställningen 1-1 fick Mjällby en straff som kunde avgöra både matchen och serien.
Att straffen var rätt dömd av domaren Efon Ask var alla överens om. Mjällbyspelaren Hasse Larsson stegade fram och slog straffen men sköt den inte bättre än att Myresjö-målvakten lätt kunde rädda.
Skytten Hasse protesterade direkt och stirrade argt på Efon: "Såg du inte att han gick för tidigt?"
"Såg du det?", svarade Efon.
"Ja, det gjorde jag!"
"Varför slog du den då inte i hörnet", kontrade Efon lika lugnt som vanligt.

Nu får det vara slut för i dag med Efon-historier, men jag lovar att det blir fler.

/Bertil Siberger

Efon Ask årgång 2007 Foto:Dennis Theorin

Kommentarer

Postat av: Betril

Publicerad 2016-02-14 09:39:24

Inbillar jag mig att äldre tiders domare och tränare var mer ute efter det glada umgänget i fotbollen? Idag känns det som att volontärerna i idrotten obönhörligen siktar mot div. 1 med sina pojklag och div. 3 lag ute i byarna.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela