veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Stig minns idrottsåret 1958

Publicerad 2015-09-18 09:36:00 i Idrottsåret 1958,

Malmö stadion invigdes 28 maj 1958 med bl.a. stafett löpning 10 x 200m där jag deltog i ett av MAI:s lag.

Den 8 juni möttes Västtyskland – Argentina i fotboll i den första matchen inför 30 593 åskådare. Bl.a. satt man på löparbanorna precis som på gamla Idrottsplatsen.

Den publiksiffran stod sig i flera år!

MAI hade hand om bilparkeringen under fotbolls-VM. Jag fick stå där från kl 10.00 och två timmar framåt på förmiddagen. Det kom inte en bil på hela tiden.

Senare på eftermiddagen fick jag åka till MAI på Skomakaregatan och titta på matchen i TV.

Det blev 3 – 1 till tyskarna. Bl.a. Argentina spelade i IFK Malmös fotbollströjor.

Det blev 4 VM-matcher till. Bl.a. glömmer man inte Harry Greggs, Nordirland, målvaktsinsatser.

Sedan spelades det allsvenska matcher på Malmö Stadion bl.a. IFK Malmö – Malmö FF 4 – 4. Och i ishockey blev det 4 – 3 till Malmö FF (dagens Red Hawks) på gamla Idrottsplatsen.

Senare hade MAI en friidrottsgala på Malmö Stadion de sista dagarna i augusti med Herb Elliot och Dan Waern. Det blev världsrekord på 1500 i Göteborg dagarna innan.

I Malmö blev det 3.59.00 på ”drömmilen” av Herb Elliot före Dan Waern inför över 21 000 åskådare. Ett publikrekord som stod sig till 1991, då Bubka satte nytt världsrekord i stav.

Själv fick jag vara bisittare till speakern Kurt Alexandersson.

Sedan fick jag springa mot Dan Waern i en inomhustävling ute på Malmö FF stadion.

/Stig Nilsson
 
Det nybyggda Malmö Stadion.

Kommentarer

Postat av: Nisse

Publicerad 2015-09-18 10:11:50

Trevlig läsning! Fanns det gratis bussning till matcherna under VM, eller varför kom det inga bilar?

Postat av: Yvonne Nilsson

Publicerad 2015-09-22 07:19:55

Inte så många bilar öht 1958 kanske? Men jag kan tänka mig att de som faktiskt dök upp upp var snygga! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela