veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Måhända en klassresa

Publicerad 2015-09-30 10:12:00 i Människor jag mött,

I mitten av 1940-talet väcktes mitt idrottsintresse så smått.

Rekordmagasinet presenterade ”vårt” allsvenska handbollslag i januari 1945, en handkolorerad lagbild av IFK Kristianstad som snabbt blev känd och beundrad. Målvaktens kornblå träningsoverall med det vita axeloket var mycket iögonfallande. Spelarnas namn och utseende blev naturligtvis en första klassens ”snackis” bland skolkamraterna och våra nya idoler var födda!

Ganska precis 50 år senare träffade jag slumpmässigt en av spelarna ”hemma på Björkvägen” i Kristianstad. Denne, Axel Nissen, inviterade mig spontant till en ”enkel lunch”. Goda mackor och krusbärskräm kompletterades med mycket handbollsprat. Därefter var det dags för en titt i prisskåpet. SM- och DM-medaljer i skön blandning imponerar alltid på den som är medaljlös.

När jag tackat för mig och uppståndelsen lagt sig, insåg jag att jag bjudits på en riktig klassresa i barndomsstaden.

/Alf Braun

IFK Kristianstad i Rekord-magasinet nummer 3 året 1945.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela