veteranbloggen

Vi är ett gäng idrottstokiga veteraner som berättar om vårt intresse ur olika vinklar. Veteranbloggen startade som ett projekt av Malmö Idrottsmuseum.

Matchen? Den kunde ingen se!

Publicerad 2015-10-28 14:51:00 i Minnesvärda evenemang,

På hösten 1961 gjorde MFF en turné som varade nästan två månader. Länder som besöktes var bland annat Irak, Iran, Malaysia och Indonesien, men resan började med tre matcher i England. Den tredje matchen spelades i Nottingham där Forest var motståndare.

Ordinarie målvakt var Tore Svensson, men han skadade sig i första halvlek, så artikelförfattaren fick ta på sig sina knäskydd för att vakta målet i andra halvlek. Det blev en kort match för mig. En kvart in på halvleken började dimman lägga sig tät över spelplanen och mina medspelare försvann sakta men säkert i töcknet. Jag hörde aldrig domaren blåsa av matchen utan stod kvar med händerna på knäna och spanade ut i intet.

Var vi bra just då för inga spelare syntes, eller var matchen kanske avbruten? För säkerhets skull stannade jag kvar på min post.

Samtidigt inne i omklädningsrummet skämtade en av grabbarna.

Är alla inne nu?
 
Alla var inte inne. Målvakten stod fortfarande kvar med händerna på knäna och spanade ut i Nottinghamdimman. Ingen hade meddelat att matchen var slut, men slutligen dök en polis upp ur dimman och ledsagade mig in i omklädningsrummet. Enda gången i mitt liv jag blivit tagen av polisen!

Matchen hade annonserats som drama, fick blåsas av som komedi…

/Bertil Siberger

MFF på Bulltofta inför den stora turnen 1961 – med Bertil själv längst till vänster!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-11-10 07:32:15

Jävlar vad välklädda! På den tiden visste idrottsmän att se ordentliga ut även utanför planen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela